Webová analytika pro e-shopy - aneb jak zvýšit prodej pomocí dat

Chcete vědět, co se děje na vašem e-shopu a jak zlepšit prodeje? Webová analytika vám poskytne cenné informace o chování vašich zákazníků.

Je to přesně jedna z těch částí, které by jsme měli věnovat dostatek pozornosti a zároveň je často opomíjená, protože z počátku může vypadat chaoticky.

Proč je analytika důležitá?

  • Pochopení zákazníků: Zjistíte, odkud přicházejí, co je zajímá a kde v nákupním procesu se ztrácejí.

    • Můžete zjistit, kde tráví nejvíce času, jaký produkt si nejčastěji prohlíží a nebo který přidali do košíku před tím, než jej opustili.

  • Optimalizace prodejního procesu: Identifikujete slabá místa a provedete potřebné úpravy pro zvýšení konverzí.

    • Budete moci pracovat s místy, kde se s Vámi zákazníci loučí bez nákupu. Tato místa můžete upravit, doladit a nebo dát zákazníkům mnohem lepší zážitek z nákupu, aby jste nedokončené nákupy minimalizovali.

  • Efektivnější marketing: Zaměříte se na marketingové kanály, které přinášejí nejlepší výsledky.

    • Můžete si porovnat, která platforma má nejlepší výsledky na Váš e-shop a přivádí Vám nejvíce zákazníků. Je přeci zbytečné investovat do něčeho, z čeho nemáte výsledky. Naopak je důležité si všímat věcí a investovat do těch, kteří jsou pro Váš e-shop přínosem.

Klíčové metriky, které jsou důležité:

  • Návštěvnost webu a její zdroje

  • Míra konverze (procentuální vyjádření dokončených nákupů)

  • Míra opuštění nákupního košíku

  • Průměrná hodnota objednávky

  • Zdroje návštěvnosti

Nástroje:

  • Google Analytics (základní nástroj pro sledování návštěvnosti a chování uživatelů). Jeden z nejčastěji využívaných nástrojů.

  • Nicméně analytiku - alespoň v té základní verzi by Vám měla poskytovat Vaše platforma, kterou jste využili pro svůj e-shop. Mezi nejvíce obsáhlé a nejužitečnější například považuji já osobně analytiku z Shopify.

Jak využít data?

  • Odstraňte překážky v nákupním procesu (například složitý objednávkový formulář).

  • Zlepšete produktové stránky (kvalitní popisy, fotografie, recenze).

  • Personalizujte nabídky a doporučení produktů.

  • Testujte různé varianty webu a marketingových kampaní (A/B testování).

  • Pozorujte a analyzujte. Občas u toho vypněte svoji podnikatelskou stránku a podívejte se na celý proces z pohledu zákazníka. Případně o zpětnou vazbu například můžete požádat své přátelé, kteří k Vám v tomto směru budou mnohem upřímnější.

Závěr:

Webová analytika je klíčovým nástrojem pro úspěšný e-shop. Díky analýze dat můžete lépe porozumět svým zákazníkům a optimalizovat svůj web pro zvýšení prodejů.